הרמת סינוס פתוחה או סגורה

הרמת סינוס היא הליך מקדים להשתלת שיניים במקרים בהם עובי העצם לא מספיק להחדרת שתל. הסינוסים ממוקמים מעל הלסת האחורית העליונה, אם העצם באזור לא מספיק עבה ישנו חשש שהשתל יחדור אל חלל הסינוס ולכן מעבים אותה ליצירת תשתית להשתלה מוצלחת. הרופא מרים את רצפת הסינוס ומחדיר תחליף עצם לאזור "על חשבון" חלק קטן מחלל הסינוס. איך בדיוק נעשה ההליך? מה ההבדל בין הרמת סינוס פתוחה לסגורה? למה לצפות לאחר הניתוח והאם יש אלטרנטיבות? תשובות לכל השאלות הללו ונוספות במאמר שלפניכם.

איך עושים הרמת סינוס סגורה?

הרמת סינוס סגורה נעשית כאשר יש צורך בעיבוי קל של העצם, לא יותר מ-2 מ"מ. הרופא מבצע קדח קטן באזור בו עתידה להתבצע ההשתלה. לאחר מכן יוחדר מכשור דנטלי ייעודי בעזרתו רצפת הסינוס מורמת כלפי מעלה. בשלב זה הרופא מחדיר את תחליף העצם וסוגר את האזור בתפרים. הרמת סינוס סגורה נעשית מבלי שהרופא רואה את החלל הניתוחי ולכן דורשת מיומנות גבוהה מאוד.

יתרונות – ניתן לעבור השתלת שיניים מיד לאחר ההרמה ולחסוך הליך נוסף, נחשבת לקלה יותר מהרמה פתוחה עם החלמה מהירה יותר ופחות תופעות לוואי.

חסרונות – הרופא לא רואה את החלל הניתוחי ולכן תיאורטית יש מקום לטעות אנוש, מתאימה רק למקלים בהם יש צורך בעיבוי קל.

איך עושים הרמת סינוס פתוחה?

הרמת סינוס פתוחה דומה מאוד לסגורה, הרופא מרים את חלל הסינוס ומחדיר את תחליף העצם לאזור. ההבדל הגדול הוא בגישה אל חלל הסינוס. בעוד שבהרמה סגורה הגישה היא דרך המקום בו הייתה השן הטבעית שנעקרה, בהרמה פתוחה החתך נעשה מבחוץ. הרמת סינוס פתוחה ניתן לבצע גם אם יש צורך בעיבוי נרחב יותר משני מילימטרים של עצם. ההרמה עצמה מבוצעת או על ידי מכשור ייעודי או על ידי בלון קטן שהרופא מנפח כדי להרים את רצפת הסינוס. זמן ההחלמה מעט יותר ארוך מלאחר הרמה פתוחה ולא ניתן לעבור השתלת שיניים מידית אלא יש צורך בהמתנה של לפחות 4 עד 9 חודשים.

יתרונות – הרופא רואה את החלל הניתוחי ולכן יש פחות מקום לטעות אנוש, ניתן לעשות גם במקרים של חוסר עצם נרחב.

חסרונות – החלמה ארוכה יותר מהרמה סגורה, אי אפשר לעשות השתלת שיניים מידית.

איך מחליטים איזה סוג של הרמת סינוס לעשות?

רופא השיניים בוחן מספר קריטריונים לפני שהוא ממליץ על הרמת סינוס סגורה או פתוחה. ראשית, הוא בוחן את מצבו הדנטלי של המטופל, את כמות העצם החסרה, כמה עצם יש להוסיף, המצב הכללי של חלל הפה והמצב הבריאותי של המטופל. לאחר מכן, הוא יסביר את המלצתו ויחד עם המטופל תיבחר השיטה המתאימה. חשוב לזכור שהרמת סינוס סגורה ניתן לעשות רק במידה והמטופל זקוק ללא יותר מ-2 מ"מ של עיבוי עצם, במקרים בהם נדרש עיבוי נרחב יותר האופציה היחידה היא הרמת סינוס פתוחה.

באילו מקרים לא ניתן לעבור הרמת סינוס?

הרמת סינוס היא ניתוח לכל דבר ועניין ולכן מי שמנוע מלעבור הליכים כירורגיים בשל מצב בריאותי סיסטמתי לא יוכל לעבור הרמת סינוס. כך למשל מי שסובל מבעיות בקרישת דם, מחלת הסרטן, סוכרת לא מאוזנת וכדומה לא יוכל לעבור הרמת סינוס. בנוסף, הניתוח אינו מומלץ למעשנים כבדים שלא מסוגלים להפסיק ולמי שסובל מסינוסיטיס כרונית. בנוסף, לנשים בהריון לא מומלץ לעבור הרמת סינוס (כמו כל כהליך כירורגי שאינו מחייב ביצוע מידי).

האם יש אלטרנטיבות להרמת סינוס?

מי שלא יכול לעבור הרמת סינוס וכפועל יוצא – השתלת שיניים בלסת האחורית העליונה מסיבות שונות (לאו דווקא בריאותיות-מערכתיות) יוכל להיעזר בשיטות כמו שימוש בשתלים קצרים (שתלי בייקון), השתלת שיניים בזאלית ושתלים חובקים. לכל שיטה יתרונות וחסרונות שיש לבחון מול רופא השיניים שלכם. חשוב לזכור שרפואת השיניים לא קופאת על שמריה וטכנולוגיות חדשות מפותחות כל הזמן כל שגם אם נאמר לכם בעבר שלא תוכלו לעבור השתלת שיניים ללא הרמת סינוס או עיבוי עצם בשיטות אחרות כדאי לבחון את העניין מחדש מול רופא השיניים.

איך להתכונן לקראת הניתוח?

על מנת לתכנן את מהלך ההרמה, הרופא יבקש לעשות מספר בדיקות החל מבדיקות דם פשוטות ועד לבדיקות הדמיה כמו צילום פנורמי ו-CBCT של הלסת העליונה. בנוסף, הרופא יבקש סיכום מידע רפואי מלא מרופא המשפחה.

כשלושה שבועות לפני הרמת הסינוס יש להגיע אל השיננית לניקוי אבנית יסודי. הניקוי יעזור להכין את חלל הפה לקראת ההליך ולהימנע מזיהומים לאחר הניתוח. ייתכן שהרופא יבקש מכם להפסיק לקחת תרופות מסוימות או להחליף אותן באחרות, בעיקר אם מדובר במדללי דם. בנוסף, מעשנים יתבקשו להפסיק לפחות שבועיים לפני ולא לחזור לעשן מינימום 48 שעות לאחר הניתוח ועדיף עד להחלמה מלאה. מכיוון שהרמת סינוס לא נעשית בהרדמה מלאה, אין צורך להיות בצום לפני הניתוח. כדאי לאכול ארוחה קלה כשעתיים לפני, תוכלו להמשיך לשתות מים עד הניתוח ללא חשש. כדאי לישון שנת לילה טובה ולהגיע למרפאה רעננים.

למה עלי לצפות בתקופת ההחלמה?

הרמת סינוס נמשכת כחצי שעה עד שעה ונעשית בהרדמה מקומית. מיד לאחר סיום ההליך, לא תרגישו דבר שכן לחומרי ההרדמה לוקח כשעתיים להתפוגג. לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה ייתכן שתרגישו אי נוחות וכאב. זה הזמן בו מומלץ לקחת את משככי הכאבים שהרופא המליץ עליהם. חשוב לא לחזור לביתכם בכוחות עצמכם מן המרפאה, התארגנו מראש כך שיהיה מי שייקח אתכם חזרה וישהה אתכם לשעות הקרובות.

החלמה מניתוח הרמת סינוס אורכת כשבוע עד עשרה ימים בהם חשוב לא להתאמץ יתר על המידה, להשתדל לנוח כמה שאפשר ולתת לגוף זמן להחלים. לרוב, לאחר כשבוע ניתן לחזור לעבודה ולשגרת חיים מלאה כל עוד שמים לב היטב להנחיות לאחר הניתוח.

מהן ההנחיות לאחר הניתוח?

כדי לעודד החלמה מיטבית ומהירה ולמנוע את הסיכוי לסיבוכים לאחר הרמת סינוס חשוב מאוד לפעול לפי הנחיות הרופא, לאפשר לאזור להחלים ולתת לעצמכן זמן לנוח ולהתאושש מן ההליך.

ב-24 השעות הראשונות לאחר הניתוח – יש לחזור לביתכם למנוחה, אין להתעטש עם פה סגור, לקנח את האף, להשתעל (כמה שניתן) או לשתות משקאות חמים. אין לצחצח שיניים אלא למחרת הניתוח ולפי הנחיות הרופא.

ב-48 השעות הראשונות – אין לעשן כלל, עישון מפריע להחלמה בחלל הפה ועשוי לגרום לכישלון ההליך. חשוב מאוד לא לצרוך מזונות או משקאות חמים, להקפיד על היגיינה אורלית לפי הנחיות הרופא ולהמשיך במנוחה והחלמה. אין לעסוק בכל פעילות גופנית כולל הרמת חפצים כמו שקית מצרכים או תיק כבד, ילד קטן או אפילו סיר בישול מלא. אין לכופף את הראש קדימה.

שבועיים לאחר הניתוח – בשלב זה עדיין לא מומלץ לעסוק בפעילות גופנית ואין לכופף את הראש קדימה כלל. כמו כן, אין לעשות כל פעולה שעלולה ליצור לחץ על מערות האף כמו שתיה מקשית, ניפוח בלונים, ניגון בכלי נשיפה, טיסה, צלילה או שהיה במקומות גבוהים במיוחד או נמוכים במיוחד כמו ים המלח למשל.

במהלך השבוע הראשון לאחר הניתוח ייתכן ותחושו כאב שניתן בהחלט לשכך עם משככי כאבים בהמלצת הרופא. בנוסף, תופעות לוואי כמו נפיחות, שטף דם (סימן כחול) ובצקת באזור החניכיים והלחי נפוצות לאחר הרמת סינוס. אלו תופעות לוואי טבעיות וחלק מתהליך ההחלמה של גוף האדם. הן יעברו ללא כל התערבות לאחר כשבוע עד עשרה ימים. כדי להקל ניתן להשתמש בקומפרסים קרים ל-15 ד' בכל פעם בצד בו בוצע ההליך.

איך בוחרים רופא לביצוע הרמת סינוס?

כמו כל הליך כירורגי, רק כירורג כלומר, רופא מנתח יכול לעשות הרמת סינוס. לכן, הקריטריון הראשון הוא שעל הרופא להיות כירורג דנטלי. הקריטריון השני הוא הניסיון, במיוחד אם מדובר בהרמת סינוס סגורה שדורשת ידע וכישורים שלא כל רופא מחזיק בהם. בנוסף, כדאי לבחור מרפאה שנותנת שירות מלא בתחום שיקום השיניים כדי שתוכלו לעבור את כל ההליכים הנוספים במקום אחד – לא רק הרמת סינוס אלא גם את השתלת השיניים והשיקום על גבי השתל. לבסוף, כדאי לבחון את המחיר שהמרפאה מבקשת ולבדוק אם מדובר במחיר נמוך במיוחד היכול להעיד על רופא חסר ניסיון או מרפאה שאינה מצוידת בציוד חדיש.

כמובן שהרופא עצמו חשוב לא פחות, שאלו את עצמכם –  האם נוח לכם איתו? האם הוא מסביר היטב את ההליך? עונה על כל השאלות שלכם בסבלנות? רופא מקצועי ובעל ניסיון ידע לא רק לבצע הרמת סינוס בצורה נכונה ומיטיבה עם המטופל אלא גם יחזיק בדי ביטחון לענות על כל שאלה, בדי ניסיון להסביר את ההליך וכמובן – ירגיע, ישרה אווירה מקצועית ותחושה של "אני בידיים טובות".